WordPress (WP) on helppokäyttöinen alusta niin tavallisille nettisivuille, kuin esimerkiksi blogille tai verkkokaupallekin. WordPressin asennusmahdollisuus kuuluu veloituksetta 3 tähden webhotelliimme ja sitä suurempiin paketteihin. Voit vertailla pakettejamme täällä.
Ennen WordPressin käyttöönottoa suosituksenamme olisi käydä läpi joitakin ohjeita ja tutoriaaleja sivujen tekoon liittyen. Tarjoamamme WP on WordPress.org -pohjainen, joten vinkkejä ja apua löydät helposti esimerkiksi WordPress.org -sivustolta. WordPress ei ole meidän omistamamme palvelu, vaan kolmannen osapuolen, joten ensisijaisesti tukea tulisi aina hakea esimerkiksi WordPressin omilta tukifoorumeilta. Tässä kuitenkin muutamia ohjeitamme siihen, miten päästä liikkeelle:
WP:n asentaminen
Tässä linkki kuvallisiin ohjeisiimme WordPressin asentamisesta webhotelliin: Miten asennan WordPressin palvelimelle? Jos domainisi nettisivuja koskevaa liikennettä eiole vielä ohjattu meille, tulisi asennus tehdä väliaikaiselle osoitteelle. Valitse asennusohjelma asennettaessa väliaikainen osoite. Osoite on yleensä muotoa http://palvelimenIP/~käyttäjätunnus (esim. http://xx.xxx.xxx.xxx/~kjkjkfd). Asennuksen jälkeen sivustoa koskevat tiedostot löydät webhotellisi tiedostojen hallinnasta, public_html -kansiosta (webhotellin lisädomaineilla omat kansionsa). Tietokantaa pääset tarkastelemaan phpMyAdmin-tietokantojen hallinnassa.
Ohjausnäkymä
Voit kirjautua sisään WordPressin admin-puolelle hallintapaneelin Klik-asennusohjelmassa, tai erillisestä wp-admin -osoitteesta, joka on yleensä muotoa omadomain.fi/wp-admin (väliaikaisella osoitteella erilainen kirjautumisosoite). Kirjautumisen jälkeen avautuu sivustosi hallintapaneeli, jonka perusnäkymänä on sivuston ohjausnäkymä ja vasemmassa valikossa palkki, jonka avulla voit navigoida haluamaasi osioon.
Päivitykset – Yleistä päivityksistä koskien esimerkiksi lisäosia
Artikkelit – Sivuston julkaisut
Media -Sivuston mediatiedostot yhdessä paikassa
Linkit – Linkkien hallinta
Sivut – Sivuston sivujen hallinta
Kommentit – Sivuston kommentit
Ulkoasu – Ulkoasun hallinnointi (mm. teema)
Lisäosat – Lisäosien hallinnointi
Käyttäjät – Sivuston käyttäjien hallinnointi
Työkalut – Sisällön vienti ja tuonti
Asetukset– Sivuston perusasetukset
Pikaohje
1. Luodaan aluksi muutama sivu
Tässä esimerkissä luomme yhteystiedot- ja yhteydenottolomake-sivut. Valitse ohjausnäkymässä Sivut -> Lisää uusi. Täytä tarvittavat tiedot ja lopuksi Julkaise.
Lisätään samalla tavalla myös toinen sivu.
2. Valikko
Sivuilla ei vielä ole navigointivalikkoa, joten asetetaan valikko esille. Ohjausnäkymässä Ulkoasu -> Valikot.
Täytä tarvittavat tiedot ja klikkaa ”Luo valikko”.
Valitaan valikossa näkyvät sivut, joten valitse haluttujen sivujen kohdalla ”Lisää valikkoon”.
Jatkoa ajatellen voit klikata ruksin kohtaan ”Lisää sivut automaattisesti valikkoon”.
Näin jokaista sivua ei tarvitse lisätä valikkoon aina manuaalisesti niiden luonnin jälkeen. Lopuksi tallenna.
Mihin haluaisit asettaa valikon? Valikot-asetussivun välilehti ”Valikoiden sijainnit”. Valitse ”Ylävalikko”-kohdassa alasvetovalikosta juuri luomasi valikko. Muista lopuksi myös klikata ”Tallenna muutokset”. Sivuillasi on nyt valikko!
3. Yhteydenottolomake
Yhteydenottolomaketta varten tarvitset lisäosan. Lisäosia on olemassa useita erilaisia, ja on täysin päätettävissäsi, millaisen lomakkeen sivuillesi asennat.
Yksi suosituimmista lomakkeista on Contact Form 7.
Valitse Lisäosat -> Lisää uusi
Voit etsiä lisäosia sivun haulla. Tämän jälkeen valitse ”Asenna nyt”.
Huomaa että asennus saattaa viedä hetken.
Asennuksen jälkeen tulisi vielä ottaa käyttöön kyseinen lisäosa klikkaamalla ”Ota käyttöön”.
Asennettuja lisäosia saa hallinnoitua myös Lisäosat-valikon kohdasta ”Asennetut lisäosat”.
Ohjausnäkymässäsi pitäisi nyt näkyä kohta ”Yhteydenotto”. Klikkaamalla sitä siirryt edelleen alla olevan kuvan mukaiseen näkymään.
Klikkaa vielä ”Yhtedenottolomake 1” ja pääset lomakkeen hallintaan.
Lomakkeen asetusten välilehdillä voit hallita lomakkeesi sisältöä kuten lomakkeessa kysyttyä tietoa, sähköpostiosoitetta johon yhteydenottopyynnöt lähetetään, automaattivastauksia yhteydenoton lähettäjälle, jne. Kun olet tehnyt mielestäsi tarvittavat muutokset, muista vielä tallentaa päivitykset klikkaamalla ”Tallenna”.
Lomakkeelle tulisi asettaa reCAPTCHA, jotta sivustosi olisi suojattuna roskapostilta ja väärinkäytöksiltä.
Tässä esimerkiksi Contact Form 7:n ohje.
Kun reCAPTCHA on kunnossa, voidaan yhteydenottolomakkeen linkki liittä haluamallesi sivulle, jotta lomake tulee julkisesti näkyviin.
Kopioi aluksi lomakkeen shortcode.
Kun tekstinpätkä on kopioitu, siirry ”Sivut” -> ”Kaikki sivut” -> Yhteydenotto-sivu -> Liitä shortocode tekstikenttään.
Klikkaa vielä lopuksi ”Päivitä”.
4. Yleisiä ohjeita
Kommentointi
Otetaan artikkelien kommentointi pois käytöstä, jottei uusille sivujesi julkaisuille tulisi turhaa kommentointia sivujen vierailijoilta.
”Asetukset” -> ”Keskustelu” -> ota ruksi pois kohdasta ”Salli uusien artikkelien kommentointi”.
Välimuisti
Lisätään WordPress-asennukseen välimuistilisäosa, jotta sivut toimisivat mahdollisimman tehokkaasti.
Olemme suositelleet asiakkaillemme esimerkiksi seuraavia:
–W3 Total Cache
–LiteSpeed Cache
Välimuistilisäosan saat jälleen asennettua ohjausnäkymän vasemmasta valikosta: Lisäosat -> asenna uusi -> etsi hakutoiminnolla -> asenna -> ota käyttöön.